Nem elég baj az, hogy az üzemanyag ára 500 forint fölé kúszik, a Totalcar cikke baljós dolgokat súg.

A lényeg, hogy az AdBlue az az adalék, ami nélkül a modern dízelautók, furgonok és kamionok nem mennek. Ha az AdBlue kifogy – ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya – akkor a jármű kétszer jelez, majd addig nem is indul, amíg fel nem töltik: az elektronika letilt.

Nemzetközi teherfuvarozó cimborámmal beszélgettünk a dologról.

Elég vad az is, hogy míg nyáron 430 Forintért tankoltunk, most 500 Forintnál is több a gázolaj literje. Ez egy egyszerű személyautónál tankolásonként 3.500 Forint plusz. Esetemben havi tíz rongy.

De itt most nem az üzemanyagról, hanem az AdBlueról van szó, ami úgy tűnik, elfogy.

De miért?

Ha AdBlues autód van, akkor valószínűleg te is a szlovák Duslo vegyi üzem termékét töltöd a kocsidba.
Egy ötliteres kanna nagyjából háromezer Forint, ötezer kilométerre elég.
A Duslo rengeteg dolgot gyárt, köztük műtrágyát is.
Túlzás lenne azt mondani, hogy az AdBlue a műtrágyagyártás mellékterméke, viszont tényleg nagyon együtt járnak: “Csak AdBluet” nem csinálnak.

Mindkét termék földgázból készül. Az pedig a világpiacon durván drága lett, így a gyár “takarékra tette magát”. Kivárnak, hogy olcsóbb legyen az alapanyag és majd akkor megéri műtrágyát készíteni. Ha a szokatlanul drága földgázból készülne, az egyszerű autótulajdonosnak “csak” pár ezer forintos pluszt kellene elkönyvelni, de a több száz tonna műtrágyát használó agráriumnak milliárdos többletköltsége lenne. A gyártó tudja, hogy ennyi pénzt nem ad a gazda, ezért felesleges gyártania.

Ja, hogy így az AdBlue termelés is leáll?

Az adalék nélkül viszont nem indul el a kamion sem, ami árut szállít a boltba. Na, erre talán nem kerül sor, készletek azért vannak, több hónapnyi is. Viszont most a fuvarozó bármit megad. Majd belekalkulálja és drágább lesz a fuvardíj. Viszont ha a fuvar drágább, drágább lesz az is, ami a platón van: a kifli, az xBox, vagy épp az AdBlue. Gyakorlatilag minden, amit nem helyben készítenek és adnak el.

Jó tudni, hogy a motorodnak igazából teljesen mindegy*, hogy az AdBlue helyére sima desztvizet töltesz, vagy “üresen járatod”, mert ez a folyadék nem jut be a motorba, ezt a kipufogóba adagolja a gép, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátás.
Viszont azt is fontos tudni, hogy ez bűncselekmény, hiszen az autó környezetvédelmi besorolásával trükköznek ilyenkor.

*lehet, hogy nem mindegy: A modern diesel autó ellenőrzi az adalék minőségét. Ha nem megfelelő -és gyári beállításon üzemel-, ugyanúgy letilt.

Ördögi kör, hogy az AdBlue azért lesz drága a boltok polcain, mert az AdBlue drága lett a boltok polcain.